Felietony

19.05.2020 r. Adam Koźluk

Skąd Koreańczycy czerpią inspiracje przy projektowaniu samochodów?

Ciężko nie zauważyć, że w ostatnich latach samochody z Korei przykuwają wzrok znacznie częściej niż kiedyś. Są dużo lepiej zaprojektowane, mają indywidualny charakter. Ciekawości odmówić im nie można. Skąd taka zmiana, skąd Koreańczycy nagle wzięli tyle inspiracji na pomysłowy design?

Patrząc na koreańskie marki jeszcze kilka lat temu zbytnio nie było czym się zachwycać. Generalnie przyjmowało się, że to samochody bez duszy i charakeru, dla osób, które przemieszczają się jedynie z punktu A do punktu B i w tym procesie niezbyt zależy im na wyglądzie ich środka transportu. 

Jednak rynek się zmienia, my się zmieniamy i nawet używając samochodu jedynie w „celach praktycznych", chcemy czegoś atrakcyjnego, a przynajmniej nie nudnego, czegoś co da nam więcej przyjemności i czym choć trochę się zachwycimy. Albo przynajmniej nasi sąsiedzi. 

Kiedyś pomyślałoby się o BMW, Citroenie, Mazdzie czy Toyocie. Dzisiaj coraz częściej wybór pada na koreańskie marki takie jak Hyundai czy Kia, które potrafią zaskakiwać designem, technologią i nowoczesnością. Dzieje się tak głównie za sprawą zatrudnianych przez koreańskie koncerny projektantów, którzy wcześniej zdobywali fach w największych europejskich koncernach. 

Jochen Paesen

 

 

Kilka miesięcy temu zespół projektowy marki Kia wzbogacił się o doświadczenie Jochena Paesen'a, który objął stanowisko Wiceprezydenta ds. Projektowania Wnętrz. Paesen pracował wcześniej dla Volkswagena, gdzie odpowiadał między innymi za projekt wnętrza pick-upa Amaroka. W niemieckim BMW z kolei był współtwórcą przełomowego i8, najnowszej generacji Serii 7 czy M4 GTS. To wiedza i umiejętności niezastąpione. Jesteśmy bardzo ciekawi wspólnych projektów z marką Kia. 

Karim Habib

 

 

Wcześniej, bo jeszcze w zeszłym roku do zespołu Kia dołączył również Karim Habib, który został odpowiedzialny za rozwój designu marki. Projektant kanadyjskiego pochodzenia ma ponad dwadzieścia lat doświadczenia u boku marek takich jak Infinity, BMW czy Mercedes. W BMW odpowiadał za design Serii 7 F01, czyli generacji produkowanej od 2008 do 2015 roku. 

Albert Biermann

 

 

Jeszcze w roku 2014 do Hyundaia dołączył Albert Biermann, współtwórca pierwszej serii BMW M3 (E30), która według wielu ukształtowała współczesny charakter samochodów spod bandery BMW M. Z marką BMW współpracował od lat 80., a po przejściu do koncernu Hyundaia miał realny wpływ na design samochodów nie tylko marki Hyundai, ale również Kia, w tym m.in. Stinger

Doświadczenie, które do koreańskich marek wnoszą pracownicy z koncernów europejskich jest niezastąpione. Ma ono nieodwracalny wpływ na wygląd modeli wychodzących z fabryk tych marek, który my możemy podziwiać na polskich drogach. Z ekscytacją przyglądamy się rozwojowi koreańskiej motoryzacji, która wspierana przez kreatywnych, europejskich projektantów zaczyna na poważnie konkurować z japońskimi, niemieckimi czy francuskimi markami. 

Powiązane posty

Zapisz się do newslettera

Twój adres email

Wysyłając niniejszy formularz wyrażacie Państwo zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Carsalon.pl S.A. ("Administrator") w celach rejestracji na portalu oraz przesyłania komunikatów marketingowych przez Administratora i jego partnerów biznesowych