Porady

09.11.2020 r. Leszek Cieloch

Czar opon zimowych

Każdy kierowca zdaje sobie sprawę z konieczności zmiany opon w okresie zimowym. Nie każdy jednak wie, czym różnią się opony zimowe od letnich i dlaczego oszczędzamy.

Sama świadomość wymiany opon jest bardzo duża i deklarują ją blisko 92 proc. kierowców, wynika z badania przeprowadzonego przez Bridgestone. Wielu kierowców powołuje się przede wszystkim na bezpieczeństwo: długość drogi hamowania oraz przyczepność. 

Część kierowców, wszak nikła, wciąż jednak uważa, że wymiana opon jest podyktowana jedynie zyskiem producentów opon, a nie bezpieczeństwem. Spójrzmy zatem na różnice pomiędzy oponami zimowy, a letnimi. 

Przede wszystkim, niezależnie od producenta istnieją trzy fundamentalne różnice pomiędzy oponami letnimi a zimowymi: struktura, mieszanka kauczukowa i wzór bieżnika.

Oponę zimową łatwo rozróżnić od letniej, bowiem charakteryzuje się znacznie głębszym bieżnikiem o szerszych rowkach i większej ilości szczelin, których zadaniem jest odprowadzanie wody, a tym samym, skutecznie zapobiegają zjawisku tzw. aquaplaningiem. 

Szerokie i głębokie bieżnikowanie ma pozwolić śnieżnej nawierzchni wbić się w oponę. Potwierdzono, że najlepszą przyczepność zapewnia właśnie wbity śnieg trąc o... śnieg. Warto też zwrócić uwagę, że opona zimowa, zaczyna spełniać swoje zadania już w temperaturze poniżej + 7 st. Celsjusza. 

W takich warunkach z kolei, opony letnie tracą większość swoich właściwości. Dzieje się tak nie tylko z uwagi na formę bieżnikowania, ale również z powodu innego składu materiałów z jakich opona jest zbudowana. 

Opona letnia jest przede wszystkim znacznie twardsza, gdyż pracuje w wysokich temperaturach, opona zimowa z kolei swoje właściwości zawdzięcza miękkim materiałom, dzięki czemu jest dostosowana do działań w niższych temperaturach. Warto też nadmienić iż dokładny skład opon nie jest znany, gdyż jest to często tajemnica producenta.

Ważna różnica to także znak zużycia opony zimowej. Według testów Uniroyal opona zimowa w tych warunkach, posiadająca 4 mm głębokość bieżnika (standard 8 mm) powinna być już wymieniona, gdyż droga hamowania wydłuża się o 14 m

 

Droga hamowania opon zimowych

 

Ta sama opona przy identycznych warunkach z 1,6 mm bieżnikiem będzie miała dłuższą drogę hamowania o 26 m.  Producenci zatem zalecają wymianę opon zimowych już przy 4 mm bieżniku, podczas gdy opona letnia zużyta jest przy 3 mm bieżniku.

O czy warto jeszcze pamiętać? Przy wyborze opon istotą jest również przeznaczenie opony zimowej. Przy wymianie warto sprawdzić, jakie przeznaczenie ma wybierana przez nas opona.

Wybór odpowiedniej opony to nie tylko, ale również spora oszczędność, zwłaszcza w zużyciu paliwa. Dobrze spasowana opona we współpracy z nawierzchnią pozwala nam na płynniejszą jazdę i redukcje uślizgów. Według producentów odpowiedni wybór to blisko 10 proc. oszczędność. 

Powiązane posty

Zapisz się do newslettera

Twój adres email

Wysyłając niniejszy formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Carsalon.pl S.A. (Administrator) w celach rejestracji i korzystania z Serwisu Internetowego, w tym z Konta Użytkownika
Szczegółowe informacje uzyskacie Państwo pod adresem rodo@carsalon.pl, w Polityce Prywatności oraz Regulaminie