Felietony

18.11.2020 r. Leszek Cieloch

Alfabet Logotypów. Część VII

Logo marki to jedna z największych wartości. Z serii Alfabet Logotypów dowiecie się jakie jest ich pochodzenie. Dlaczego w Skodzie wcale nie znajduje się liść sałaty a swoje korzenie ma w źródłach Ameryki Południowej. Dlaczego logo Citroena nie ma nic wspólnego z choinką a gwiazda Mercedesa, to wcale nie gwiazda. Co tydzień otrzymacie garść informacji na temat emblematów najpopularniejszych marek, ale również tych bardzo egzotycznych.

Holden

 

 

Australijska marka, związana z General Motors niemalże w całej swojej historii. Przedsiębiorstwo powstało w Adelaide w 1856 r. Działalność związana z rynkiem motoryzacyjnym marki rozpoczęła się na początku XX wieku od produkcji wózków bocznych. Później na zlecenie General Motors Australia rozpoczęła produkcję karoserii. W 1926 r. pojawiło się logo z Lwem znane lepiej jako Lions & Stone.

Zaprojektowanie zlecono Raynerowi Hoffowi, jednemu z najbardziej znanych australijskich rzeźbiarzy. Logo przedstawia lwa, który trzyma łapę na kamieniu. Jest to nawiązanie do legendy, która mówi, iż praludzie obserwowali lwy, które toczyły kamienie. Obserwacje te pozwoliły na wynalezienie koła. Pierwotnie lew i kamień były umieszczone w kole zębatym. Ostatnia wersja logotypu to chromowany emblemat z twardymi odcieniami symbolizujące wartość i moc marki.

Hotchkiss

 

 

Nie pisalibyśmy o tej francuskiej marce założonej przez Amerykanina, gdyby ie ich ewolucja dziejowa i jeden z najpiękniejszych logotypów. Marka bowiem nie istnieje już od 1971 r, a niektóre modele są do dziś na celowniku kolekcjonerów. Srebrny emblemat zaś przedstawia dwie skrzyżowane armaty, otoczone pasem z klamrą. Skrzyżowane armaty to oczywiście nawiązanie do korzeni firmy, która pierwotnie produkowała armaty i broń, którą wykorzystano m.in. w wojnie francusko-pruskiej. Firma zasłynęła budową armaty obrotowej, która zmieniła oblicze wojny. W logotypie jeszcze jednej marki znajduje się nawiązanie do broni, ale to poniżej.

Honda

 

 

To najbardziej konserwatywny z emblematów, bowiem od początku swojej historii się nie zmienił. Oczywiście mowa o charakterystycznej literze „H”, która nawiązuje do nazwiska twórcy marki – Soichiro Hondy. Są jednak w niej ukryte znaczenia, o których nie każdy wie. Górny kształt litery nawiązuje do... wygodnego i bezpiecznego fotela z wysokimi bokami. Twórcom marki od początku przyświecał cel budowy bardzo wygodnych i bezpiecznych samochodów. Innym znaczeniem jest też sam kształt litery „H” węższej u dołu i szerszej u góry – to symbol srogi. Inni mówili, że kształt ma charakteryzować ręce uniesione ku górze, jednak historycy marki nigdy tego nie potwierdzili.

Heinkell Kabine

 

 

To mała manufaktura niemiecka, która mogła podbić rynek mikrosamochodów, tak się jednak nie stało. Warto o niej napisać, gdyż mimo prywatnego kapitału podbiła serca klientów, stawiając w drugim szeregu inne modele typu „Bubble”.

Auto w przeciwieństwie do innych mikromodeli z lat „50-tych” posiadało m.in. bieg wsteczny, co ówcześnie było wielkim plusem dla tej klasy samochodów. Logotyp to uskrzydlone H odchylone w lewą stronę, oparte na falach. To nic innego, jak wolność.

Hudson Motor Car Company

 

 

Amerykańska marka z Detroit, która na przestrzeni lat zrewolucjonizowała rynek i prawa pracownicze. Jako pierwsi zatrudniali kobiety na stanowiskach projektantów. Jedną pierwszych projektantek w historii motoryzacji, była Elisabeth Ann Thatcher, która wprowadziła m.in. podświetlanie kokpitu, wnętrza, boczne oświetlenie czy w końcu różne tkaniny do środka.  Była ona zatrudniona właśnie przez zarząd Husdona, który chciał sprawdzić, jak na projektowanie i motoryzację zapatrują się kobiety.

Logotyp przedstawia statki oraz dwie wieże, które nawiązują do historii rodziny Hudsona. Statki zaś to handlowe galery. Hudson zanim rozpoczął biznes motoryzacyjny posiadał popularny dom handlowy i był to symbol wobec korzeni samego Josepha Hudsona.

Hyundai

 

 

Koreański gigant, który dość późno podjął decyzję o produkcji samochodów. Ponadto przy projektowaniu logo musiał się zmierzyć z rozpoznawalnością, m.in. japońskiej Hondy, dlatego przed projektantami nie było łatwego zadania. Oczywiście pozytywne nastawienie oraz koreańska mentalność z miłością do symboliki ukrywa kilka znaczeń w pochylonym „H” znanym z masek Hyundaia. Według samego producenta to przede wszystkim... „uścisk dłoni dwóch osób”, które ma symbolizować zaufanie do marki. Pochylenie do przodu symbolizuje aktywną pozycję firmy i jej otwartość na przyszłość. Owalna rama symbolizuje globalną ekspansję marki i pokazuje, że chce ona wyjść daleko poza Azję.

 

Powiązane posty

Zapisz się do newslettera

Twój adres email

Wysyłając niniejszy formularz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Carsalon.pl S.A. (Administrator) w celach rejestracji i korzystania z Serwisu Internetowego, w tym z Konta Użytkownika
Szczegółowe informacje uzyskacie Państwo pod adresem rodo@carsalon.pl, w Polityce Prywatności oraz Regulaminie