Felietony

30.07.2020 r. Leszek Cieloch

Alfabet logotypów. Część III

Logo marki to jedna z największych wartości. Z serii Alfabet Logotypów dowiecie się jakie jest ich pochodzenie. Dlaczego w Skodzie wcale nie znajduje się liść sałaty a swoje korzenie ma w źródłach Ameryki Południowej. Dlaczego logo Citroena nie ma nic wspólnego z choinką a gwiazda Mercedesa, to wcale nie gwiazda. Co tydzień otrzymacie garść informacji na temat emblematów najpopularniejszych marek, ale również tych bardzo egzotycznych.

Cadillac

Nie każdy zapewne wie, że Cadillac to jedna z najstarszych marek amerykańskiej motoryzacji. Powstała w 1902 r. przez Henry'ego Leylanda. Ten tworząc markę, znaną z luksusu po dziś dzień chciał złożyć hołd założycielowi miasta Detroit, w której Cadillac powstał. Hołd ten został złożony francuskiemu odkrywcy Antoine'owi Laumet de la Mothe, sieur de Cadillac, od którego nazwiska pochodzi nazwa producenta. Wspomniany odkrywca założył osadę obronną pod francuską nazwą Fort Pontchartrain du d'Etroit w Nowej Francji. Tak powstało miasto Detroit, które do czasów kryzysu w 2008 r. było niekwestionowaną stolicą świata motoryzacji.
Logotyp Cadillaca zaś to godło i kolory heraldyczne założyciela Detroit. Bardziej wnikliwi obserwatorzy przypisali nawet cechy każdemu z kolorów, które miał rzekomo wieścić sam Leyland. Kolory zawarte w charakterystycznym emblemacie: czarny, czerwony, szary, żółty, srebrny i niebieski mają symbolizować kolejno kreatywność, doskonałość, pasję, wielkość i odpowiedzialność biznesową.

Chevrolet


Muszka, krzyż – logotyp Chevy'ego ma wiele nazw. Nie ma jednak ostatecznie wiarygodnego źródła na temat pochodzenia jego pochodzenia. Każda z osób z otoczenia współzałożyciela marki ma swoją teorię: żona, córka, sam założyciel a nawet współpracownicy. Ile osób, tyle teorii. A warto pochylić się nad tym jednym z najbardziej charakterystycznych emblematów. 
Jedna z teorii mówi, iż logo nawiązuje do krzyża z flagi Szwajcarii, z której pochodził Louis Chevrolet. Heraldycy jednak nie dopatrują się wielu podobieństw poza dość uniwersalną genezą. Inne teorie mówią, iż twórcą emblematu jest drugi ze współzałożycieli Billy Durant. Ten, rzekomo będąc w jednym z paryskich hoteli zauważył na pokojowej tapecie właśnie znak znany z masek Chevroletów. Jak na pioniera i geniusza przystało, zerwał kawałek tapety i niedługo później podobny znak zagościł na pierwszej reklamie modeli Chevroleta. Kolejną teorią powstania logotypu jest przekazana od samej żony Duranta, która stwierdziła iż znak objawił się inżynierowi podczas wakacji w Hot Springs, a konkretnie w reklamie prasowej w jednym z magazynów. Ile prawdy jest w tych teoriach nie wiadomo. W oficjalnej historii Chevroleta, logotyp pochodzi właśnie z... paryskiego hotelu.

Chrysler


Kolejna amerykańska legendarna marka, której logotyp na przestrzeni lat stał się symbolem Ameryki. W 1925 r. pierwszy logotyp był zaprojektowany przez Olivera Clarka. Ten inspirował się mitami greckimi oraz wzorem nagrody... dla rolników. Dlatego w pierwszym emblemacie widzimy charakterystyczne skrzydła oraz order z napisem Chrysler. W okręgu widzimy charakterystyczne „zygzaki” które są nawiązaniem do przyjaciela założyciela marki oraz inżyniera Freda Zedera. Wszak szybko zorientowano się ich rolnicze pochodzenie logotypu nie kojarzy się Amerykanom z luksusem i dobrobytem, toteż zmieniono narrację. Wówczas obwieszczono iż nagroda nie jest nagrodą a szlachetnym, lakowanym stemplem, jak to czyniono w królewskiej korespondencji.
Niedługo później pozostawiono samą „pieczęć” rezygnując ze skrzydeł. Zmieniono kolory na bordo i złoto – luksus i jakość. W 1936 r. powrócono do skrzydeł, tym razem po obu stronach „stempla”, które mówiły o wolności i prędkości. Pomiędzy 1950 a 1955 r. projektantów Chryslera trochę poniosło. Zmieniono bowiem radykalnie logotyp na złotego lwa w czarnej tarczy. Już po roku zorientowali się, że trochę ich poniosło. Wtem zmienili na pikującego orła, który był miał być symbolem prędkości. W tym przypadku znowu okazało się nie do końca trafionym pomysłem. I tak w 1955 roku powrócono do skrzydeł w układzie V.

Citroën 


W końcu europejski akcent, ale co więcej, także polski i to bardzo mocny. André Citroën  bowiem miał po matce korzenie polskie a jego rodzice poznali się właśnie w Warszawie. Co więcej, marka Citroën  rozpoczęła swoją działalność od produkcję kół zębatych daszkowych, sam André zaś otrzymał na ich produkcję patent w Łodzi. I to właśnie koła zębate daszkowe zwane szewronami są dziś na logotypie marki. Wzór zaprojektował, nie kto inny jak sam André Citroën. Na przestrzeni lat tylko raz znany logotyp odbiegł od pierwotnego wzoru, mianowicie w 1927 r. kiedy zrezygnowano z napisu a wstawiono łabędzia skierowanego w lewą stronę, nad nim zaś ulokowano znane szewrony. Rok później zarzucono temat łabędzia powracając do samych szewronów ulokowanych w ośmiokącie z napisem nazwy marki. Co ciekawe wiele osób kojarzyło układ szewronów z silnikami widlastymi w układzie V. W ówczesnych czasach Citroen nie produkował żadnych modeli z takim silnikiem a postawił na rzędowe 4 i 6 cylindrowe.

Corvette (Chevrolet)


Mimo że Corvette jest modelem z grupy Chevroleta, bezdyskusyjnie zasługuje na wpis. Logo pierwotnie zaprojektował projektant wnętrz Robert Bartholomew. Skrzyżował dwie flagi, wyścigową szachownice oraz flagę USA. I od razu pojawił się mały skandal, bowiem autor nie wiedział, że wówczas nie można było używać flagi państwowej do promowania produktów komercyjnych. Skandal wybuchł tuż przed premierą auta w Waldorff-Astoria w Nowym Jorku w 1953 r. Premiera odbyła się 3 dni później. W tym czasie podobno Bartholomew szkicował nowe logo zastępując amerykańską flagę, flagą z widocznym logo Chevroleta oraz Flur-de-Lis (godło rodziny Chevroleta). Dwie flagi pozostały do dziś w nieco zmienionej formie. Autor ukrył jednak w kącie krzyżujących się flag układ silnika V jakim do dziś napędzane są Corvette'y.  
       

 

 

Powiązane posty

Zapisz się do newslettera

Twój adres email

Wysyłając niniejszy formularz wyrażacie Państwo zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Carsalon.pl S.A. ("Administrator") w celach rejestracji na portalu oraz przesyłania komunikatów marketingowych przez Administratora i jego partnerów biznesowych